hits

Uten mål, men med masse mening

Reklame | Sport1 Storgata

Å gjøre noe uten mål og mening kan være både befriende og fint i ny og ne. At noe er litt på «gefülen» betyr ikke at det er meningsløst. Tvert i mot: «Mållaust liv har og ei meining» skrev Einar Skjæraasen. Og målløs trening kan være skikkelig meningsfull! Spør du meg...

Med eller uten plan

Jepp. For dere som leser Kondis er denne underoverskriften kjent. Tim Bennett skriver at han aldri har hatt en plan. For ham er det viktigste å være i bevegelse, det er hans plan. «Ta på deg løpeskoene og løp - og ikke fokuser på så mye mer enn det.» Skriver Bennet. Og jeg er helt enig. 

Både før og etter «Therese på tredemølle minutt for minutt» på VGTV har det stadig kommet spørsmål om tips og råd. Folk som skriver om pulssoner og terskeløkter, ting jeg ikke forholder meg til. Det er ikke det at jeg ikke vil svare, men jeg har rett og slett ingen råd å komme med utover de jeg allerede har gitt. Råd som også Kondispresidenten gir: Ta på deg løpeskoene og løp. Jeg skulle gjerne hatt kunnskap nok til å svare på spørsmålene jeg får. Men sannheten er at jeg følger samme plan som Mister Kondispresidenten himself. Ingen plan! Men det betyr slett ikke at det er uten mål og mening. Jeg har svært så mange meningsfylte treningsøkter. Faktisk vil jeg påstå at alle løpeturer og andre treningsgreier jeg gjør er meningsfylte. For meg. For hodet mitt. Og tydeligvis også for kroppen. Men målrettet og planlagt er det ikke. Likevel har jeg mål. Jeg har mål om å holde meg i form, oppleve mestring og glede. Møte folk og se nye steder. Leke! Som Tim Bennett kaller det.

Det er fint å ha mål og drømmer. Det å ha noe å jobbe mot er bra, men det å ha en iboende glede i det du driver med er kanskje vel så viktig. Når ting blir for målrettet og resultatfokusert er det lett å glemme hvorfor du driver med det du gjør. 

Det er lett å sammenligne seg med andre, og tenke at det bør jeg også klare. Og det kan være en fin drivkraft det. Jeg er en mester på å tenke det: Klarer hun det kan jeg også klare det! (Det var slik jeg klarte å slutte å røyke bl.a.) Men dersom du alltid sammenligner deg med de som er mye bedre enn deg og du aldri når opp vil du til slutt ønske å gi opp. Når jeg skal løpe (les: kave meg gjennom) terrengløpet Nordmarkstravern om et par helger er det med en målsetning om å løpe med mest mulig lave skuldre. Jeg er ikke god i terrenget, faktisk ganske elendig. Men det er greit. Jeg kommer aldri til å hevde meg i 10km-løp heller. Selv om jeg selv synes jeg løper ganske så fort vil jeg nok ligge langt nede på resultatlista etter 10 for Grete under Oslo Maraton. At jeg har lyst å være god i noe betyr ikke at jeg nødvendigvis har forutsetninger for å bli det. Men det skal ikke hindre meg i å prøve. 

At jeg skulle klare verdensrekord i noe som har med løping å gjøre tror jeg hadde gitt ekstremt høye odds for få år siden. Når det først skjedde sitter jeg egentlig igjen med flere spørsmål enn svar. Er nivået så lavt? er ett av dem. Men det er jo en nedvurdering ikke bare av mine egne prestasjoner, men også alle jeg konkurrerer mot. Hvis jeg skal prøve å si hva jeg er god på, det som gjør at jeg har fått til så gode resultater, så blir det igjen med Tim Bennett sine ord «Jeg har det faktisk moro selv om mitt forpinte ansikt sier noe annet.»

Du må!

«Gi meg tre måneder, og du vil løpe maraton på under 3 timer.» «Du må løpe en maraton sub 3 før du blir for gammel.» «Du må analysere konkurrentene dine før VM.» «Du må legge en plan Therese!» Nei! Du må ingenting. Jeg må ingenting. Jeg må ikke strukturere meg for å bli enda bedre. Jeg må ikke satse litt hardere, spise litt sunnere, trene litt lurere. Alt jeg har gjort på lykke og fromme til nå har gitt meg mer enn jeg noen sinne hadde har drømt om. Det har aldri vært i tankene mine at jeg skulle sitte med  en bøtte pokaler og utmerkelser i en alder av 43. Langt mindre ha fått deltatt i flere VM og EM. Det er bare bonuser. Fete bonuser, men lell... 

Louise Skak sa noe lurt en av de aller første gangene jeg møtte henne. «Kroppen min liker å løpe, så da løper jeg.» Du må ikke ha det feteste pulsklokka for å løpe fort. Det er ikke nødvendig med kompresjonsstrømper eller joggesko som veier 184g. Det du må er å komme deg over dørstokken. Det er det du må. Eller som Helge Reinholt sier det: Ta deg en tur! Og gjerne sammen med andre.

3 kommentarer

Camilla

18.08.2018 kl.16:49

Så godt sagt! Inspirert! Du MÅ ikkje strukturere løpinga di for å bli endå litt betre- du er jo heilt i verdstoppen(!) og dit har du kome ved å gjere akkurat det du har gjort, utan ein plan, men med det aller viktigaste: stor løpeglede, og- ja- masse løping! Du inspirerer, Therese!

ultraglad

18.08.2018 kl.18:38

Camilla: Tusen takk?

Mille

21.08.2018 kl.08:29

Hei! Jeg lurte på st du kan fortelle litt om de ulike løpeskoene du bruker. Blant annet hvem du liker til hvordan type økter, hvordan de kjennes på foten din og erfaringer generelt.

Skriv en ny kommentar

ultraglad

ultraglad

43, Hareid

Glad ultraløper. Har mål om å komme meg under 40 på mila, under 3.05 på maraton, og over 240 km på 24-timersløp. På veien dit blir det mye lapskaustrening, en god del reising, mange løpsdeltakelser, og mye løpeglede.

Kategorier

Arkiv